Telefon:

Reception:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Örkelljunga kommun beviljas riktade statsbidrag med tre miljoner för att stärka socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens beredskap

Socialförvaltningen har ansökt om 4,6 miljoner kronor och beviljats strax över 3 miljoner kronor.

Av Socialstyrelsens beslut framgår att bidragsomgången för 2024 har översökts och prioriteringar har därför gjorts. Socialstyrelsen har haft 292 500 000 kronor att fördela, medan det totala beloppet av inkomna ansökningar uppgått till 435 265 145 kronor.

- Dessa miljoner är viktiga för kommuner med stor yta, låg befolkningstäthet och åldrande befolkning. Det finns ett stort behov av att förstärka socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens beredskap och livsviktiga uppdrag i kommunen. Med det här statsbidraget får vi möjlighet, utifrån lokala förutsättningar, att genomföra åtgärder för att stärka vårt arbete. Vi genomför åtgärder inom samtliga sökta områden, från utbildningsinsatser, investeringar, utrustningar, lagerhållning med mera. Dessa medel är välkomna med hänsyn till de stora kostnaderna som dessa åtgärder medför för kommunen. Med i ansökan har det även funnits åtgärder för etablera nya samverkansformer, riktad utbildning med övningar till särskilda uppdragstagare som vid en höjd beredskap kan stödja verksamheterna. En stark hemberedskap i byarna och utbildningsinsatser med övningar är en annan åtgärd som vi sökt medel för, och snart kommer vi att sjösätta dessa åtgärder också nu när vi vet att vi beviljas medel, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Listan med bidrag till kommunerna (Socialstyrelsens webbplats) Länk till annan webbplats.

Under 2024 har kommuner haft möjlighet att ansöka om statsbidrag för att kunna genomföra åtgärder för att stärka socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens beredskap så att verksamhet

inom socialtjänst och hälso- och sjukvård kan upprätthållas under höjd beredskap, inom områdena:

1. krigsorganisation och krigsplacering,
  2. samverkan och ledning,
  3. kontinuitetshantering,
  4. beredskapsplanering,
  5. utbildning och övning,
  6. informationssäkerhet, och
  7. målgruppsanpassad kriskommunikation

Pressmeddelande från regeringen om statsbidraget (Regeringens webbplats) Länk till annan webbplats.