Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:

Måndag 8-12, 13-16

 

Tisdag - torsdag 8-12, 13-16

 

Fredag 8-12, 13-15

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

 

Dela

E-faktura

Vi erbjuder e-faktura till alla privatpersoner som betalar till kommunen för olika varor och tjänster. Från månadsskiftet november/december 2015 kommer vi även kunna erbjuda e-faktura till dig som är VA-abonnent och betalar för vatten och avlopp.

Frågor och svar om e-faktura

Vad är e-faktura?
En e-faktura är en elektronisk (digital) faktura som skickas till dig via din internetbank. Du ser fakturan när du har loggat in på din bank. Den innehåller samma information som en pappersfaktura och väntar på att du ska signera den så att betalningen verkställs.

När får jag e-fakturan?
Vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag även en pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från kommunen. Detta är ett kostnadseffektivt och klimatsmart sätt att hantera betalningar vilket också förenklar för dig som kund.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min bank?
På din internetbank kan du välja att få ett meddelande via e-post när en e-faktura har inkommit. I annat fall måste du regelbundet logga in på din internetbank för att kontrollera om du har fått nya e-fakturor.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Det innebär att du som vanligt får en e-faktura, men du behöver inte signera den vid varje betalningstillfälle. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Vissa banker har ett alternativ till autogiro som heter autobetalning, vilken du anmäler och avanmäler direkt på internetbanken. Kontakta din internetbank för mer information.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt (signerat) din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse via pappersposten.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du på nytt anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du kontakta din internetbank. För specifika frågor som rör e-faktura från Örkelljunga kommun kan du kontakta oss via e-post e-faktura@orkelljunga.se

För mer information om e-faktura från Örkelljunga kommun, kontakta enligt nedan: