Ny mandatperiod inledd med utbildning på temat "Stärk fullmäktige"

Vad innebär demokrati, hur viktig är dialogen mellan politiker och tjänstepersoner och hur tar vi Örkelljunga kommun in i framtiden på bästa sätt?

Det var några av frågeställningarna som diskuterades i kommunhuset på tisdagen när Sveriges kommuner och regioner (SKR), besökte Örkelljunga kommun för att utbilda kommunfullmäktiges politiker och tjänstemän på temat "Stärk fullmäktige".

Fullmäktigesal och utbildningsdeltagare

På förmiddagen fick deltagarna information om bland annat vad det innebär att ha ett förtroendeuppdrag, lagar och styrning. På eftermiddagen övergick träffen till dialog där de förtroendevalda fick reflektera kring sina egna roller, vilka olika verksamheter de samarbetar med och hur alla kan hjälpas åt för att underlätta dialogen med invånarna.

Syftet med dagen var att stärka fullmäktige genom att ge förtroendevalda ökade kunskaper och förståelse för sitt uppdrag och för sin roll som en av ledamöterna i fullmäktige, och dessutom att ge fullmäktige och andra förtroendevalda möjligheter och förutsättningar att utveckla sitt arbetssätt.