Sägnen om kyrkklockan i Prästsjön

Sägnen om Örkelljungas kyrkklocka finns i flera variationer. Vissa säger att klockan vid en provringning föll ut från tornet. Andra menar på att klockan flög ut när Fante dräptes. Alla sägnerna är överens om att klockan vid en ringning flög den i alla fall ut från tornet och sjönk ner i Prästsjön intill.

Om klockan sades det att den kunde bärgas av ett par vita ”tvillingstutar” men ingen som hjälpte till fick säga ett enda ord, ty då blev det omöjligt. Efter stort besvär fann man klockan, spände för stutarna och drog. Men när klockan kom upp glömde de av sig. Någon ropade: ”Där har vi henne”. Genast föll klockan tillbaka i djupet och blev omöjlig att finna. Sägnen om kyrkklockan nämndes först i skrift år 1510, men kan mycket väl ha berättats sedan kyrkan byggdes år 1200.

1973 bildades Örkelljunga kommun, som det ser ut idag och kyrkklockorna togs då upp i det nya kommunvapnet.