Mårdenskolan imponerar med sitt värdegrundsarbete när ”Verksamheten berättar”

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

När vi kommer till Mårdenskolan råder full aktivitet på skolgården. Det är en skolgård som inspirerar till lek och rörelse. Här finns möjlighet att spela såväl fotboll, basket som bandy, här finns bollplank och klätterställningar, bordtennisbord och målade spelplaner på asfalten för King och hopphagar. Här finns något att göra för alla!

Skolgård beströdd med höstlöv och en gul skolbyggnad i bakgrunden. Besöksdeltagarna samlade vid ett pappersträd fäst på väggen och med texten GRETA på.

Vi träffar Louise Svensson, klasslärare i årskurs 4. Hon har arbetat på Mårdenskolan i ett par år och är en av de senast anställda. Skolan har en stabil lärarkår. Här stannar de flesta i många år. Genom en målmedveten rekrytering har Mårdenskolan en hög behörighet bland lärarna. Hon beskriver en personalgrupp som har högt i tak och som stöttar varandra. Här finns en arbetsglädje som även påverkar eleverna.
-Vi som jobbar här trivs tillsammans och tycker det är roligt att gå till jobbet. Vi är stolta över Mårdenskolan, säger Louise med ett stort leende!

Bokhyllor med barnböcker och ett bord med fyra stolar runt. Gymnastiksal med rep och ringar från taket, ribbstolar och tjockmatta mot väggen.

Skolan har ett alldeles eget bibliotek i mindre format och en egen gymnastiksal.

På Mårdenskolan arbetar alla klasser med en gemensam metod i värdegrundsarbetet, GRETA. Bokstäverna i GRETA är kopplade till ord som har med värdegrund att göra: Glädje, Respekt, Empati, Trygghet och Ansvar. GRETA symboliseras av en femarmad bläckfisk. En gång i månaden har skolan en gemensam GRETA-dag då man gör samtals- och samarbetsövningar som skapar trygghet och sammanhållning mellan eleverna på skolan. En av övningarna innebär att färglägga en blomma och på kronbladen skriva en färg, ett djur, en maträtt och en aktivitet de tycker om och berätta om sig själv utifrån den.

Papperslöv med texten "Att bli bättre på engelska". Färglagda resväskor på papper med ritat innehåll: kläder, en mobil, en hund, en dunk vatten, en dunk bensin. Bläckfisk i tyg av många glada färger.

På en av GRETA-dagarna har eleverna skapat ett stort träd där de skrivit ett eget mål på varje löv i trädets krona. En annan GRETA-dag har eleverna funderat över vad de skulle packat med sig om de plötsligt måste fly och sedan ritat in sina val i en resväska på papper -det har blivit en hel vägg täckt med packade resväskor!

Lärarna ser att värdegrundsarbetet har lett till att eleverna är tillsammans med varandra över åldersgränserna. Det har också lett till att det förekommer färre konflikter och att de yngre eleverna inte är rädda för de äldre eleverna för ”de är ju kompisar med varandra nu”.

Skolbänkar och stolar vid klassrumsfönster. Pennfack ligger på bänken. Skärm i klassrummet visar detaljer om SO-lektionen: tidpunkter, vad som ska göras och varför.

Under lektionen vi besöker visas lektionens innehåll, mål, material och förväntningar på tavlan. Ett sätt att skapa förförståelse och struktur som bidrar till studiero.

Under tiden vi har pratat med Louise har eleverna gått in från rasten och till sina lektioner. Det är en lugn och trivsam miljö. Det är svårt att tro att drygt 160 elever nu har lektioner på Mårdenskolan. Det råder verkligen studiero!

Mer information om var skolan finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Mårdenskolan

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök på:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Skogsbrynets förskola och von Reisers skola

Utbildningscentrum

Beringskolan och anpassad grundskola

Förskolorna Valthornet och Rapphönan

Vi är snart tillbaka och berättar om fler verksamheter inom Utbildningsförvaltningen! Håll utkik!