Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:

Måndag 8-12, 13-16

 

Tisdag - torsdag 8-12, 13-16

 

Fredag 8-12, 13-15

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

 

Dela

Färdtjänst, seniorbiljett, serviceresor

Ansökan om färdtjänst, riksfärdtjänst och serviceresor

Skånetrafikens färdtjänstenhet utreder och beslutar om färdtjänst och riksfärdtjänst. För ytterligare information och kontakt med handläggare hänvisar vi till Skånetrafiken.

Länk till Skånetrafikens webbsida om färdtjänstlänk till annan webbplats

Seniorbiljett

Alla folkbokförda i Örkelljunga kommun som fyllt 70 år åker gratis kollektivtrafik inom kommunen med Skånetrafikens Seniorbiljettt. Seniorbiljetten gäller all kollektivtrafik inom kommunen.

Biljetten är personlig och ska visas upp vid resan. Om chauffören begär det, ska innehavaren av kortet kunna legitimera sig.


Hur gör jag för att få en Seniorbiljett?

Du behöver inte göra något. Kortet som innehåller seniorbiljetten skickas till din adress när du fyllt 70. Om du är inflyttad till kommunen tar det en stund innan kortet kommer. Dels ska dina flyttuppgifter registreras hos Skatteverket och dels ska dina nya uppgifter levereras till kommunen, vilket sker en gång i veckan. Sedan lämnar kommunen uppgifterna till Skånetrafiken nästa månadsskifte den 15:e i innevarande månad. Finns inte dina uppgifter registrerade hos kommunen då, får du vänta till nästa leverans en månad senare. Det kan alltså dröja som mest en och en halv månad tills ditt kort kommer från att dina uppgifter kommit till oss.

Varför måste jag vänta så länge på mitt kort när jag flyttat till kommunen?

Kommunen har handlat upp leverans av seniorbiljetter en gång i månaden. Det skulle bli alldeles för kostsamt att leverera biljetterna efterhand som medborgarna fyller år eller flyttar in.

Vad händer med seniorbiljetten om jag flyttar från kommunen?

Du behöver inte lämna in kortet. Vi meddelar Skånetrafiken om utflyttade personer och på så sätt blir din biljett ogiltig.

Vad gör jag med en avliden persons seniorbiljett?

Du behöver inte lämna in kortet. Vi meddelar Skånetrafiken om avlidna personer och på så sätt blir biljetten ogiltig.

Om mitt kort kommit bort eller slutat fungera, vad gör jag då?

Om du blivit av med kortet, eller om det slutat fungera, ska du kontakta Skånetrafikens kundtjänst på 0771-77 77 77.

Vad kommer ersätta Jojo-korten för seniorer, när dom tas bort?

Du som redan idag har ett särskilt Jojo-kort, ett seniorkort, kommer per automatik få ett nytt kort hem i brevlådan innan den 14 december.
Det kommer att fungera i stort på samma sätt som idag. Mer information kommer tillsammans med kortet.
Vill du veta mer läs mer på Skånetrafikens webbplats www.skanetrafiken.se/seniorlänk till annan webbplats

Serviceresor

Vad kommer ersätta Jojo-korten för serviceresor, när dom tas bort?

Du som redan idag har ett särskilt Jojo-kort, för serviceresor, kommer per automatik få ett nytt kort hem i brevlådan i januari 2020. Ditt nuvarande kort är giltigt till den 31 januari 2020.
Det kommer att fungera i stort på samma sätt som idag. Mer information kommer tillsammans med kortet.
Vill du veta mer läs mer på Skånetrafikens webbplats www.skanetrafiken.selänk till annan webbplats