Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:

Måndag 8-12, 13-16

 

Tisdag - torsdag 8-12, 13-16

 

Fredag 8-12, 13-15

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

 

Dela

Frågor och svar om fiber

Här hittar du svaren till de vanligaste frågorna om fiber.

Senast uppdaterad 2018-10-09

Om fiber

Vad händer med mitt trygghetslarm i framtiden?

Svar: Fiber är både mer driftsäkert och stabilare än det gamla kopparnätet och med tiden kommer tekniken att gå över på fiber när det gäller trygghetslarm. Vård i hemmet och annan övervakning kommer också vara möjlig via fiber i framtiden.

Vad är bredband via fiber?

Bredband innebär att man kan överföra olika typer av information, till exempel text, bild och ljud. Detta går att förmedla via koppartråd, luften eller via fiber och som då sker med ljusets hastighet/kapacitet. Fibern har en större kapacitet jämfört med koppartråden och är den ”kommunikationsbärare” som expertisen anser kommer att klara sig många år framåt.

Överföring via fiber är nästan helt obegränsad, det är den tekniska utrustningen i ändarna som är avgörande. Koppartråd och luftburet har inte den kapacitet som fibern har för våra olika medier, definitivt inte vad gäller avstånd.

Vad kommer att hända med kopparnätet?

Som det är idag läggs inte mycket resurser på att underhålla, upprusta eller förnya kopparnät eftersom detta nät har sin begränsning och den begränsningen är snart även nådd i tätorterna. Även material och teknikutrustning har slutat att tillverkas för att det är en föråldrad teknik. Detta innebär att för eller senare kommer kopparnätet att helt monteras ner.

Finns det möjlighet till hjälp med finansiering av kostnaden?

Många banker är positiva till att bevilja lån för fiberanslutning eftersom de räknar med ett långsiktigt värde i investeringen och för att det höjer värdet på fastigheten.

Fiber på landsbygden

Varför ska vi ha fiber till landsbygden?

Fibern har en större kapacitet jämfört med koppartråden och det luftburna nätet, och är den ”kommunikationsbärare” som expertisen anser kommer att klara sig många år framåt.

Fiber används till tre saker telefoni, TV och internet. Kopparledningar renoveras inte längre och reservdelar har slutats tillverkas. Detta innebär att nedkoppling av fast telefon och även med tiden det markbundna nätet kommer att göra oss på landsbygden isolerade. Våra mobilmastrar blir allt mer överbelastade och om vi ska ha ett tryggt nät så är det fiber som gäller.

När kan vi räkna med att få fiber till landsbygden?

Aktuell tidplan finns hos IP-onlylänk till annan webbplats.

Vem ska jag kontakta om jag är intressead av fiber till min fastighet på landsbygden?

Om du bor på landsbygden och har frågor om fiber så kontakta IP-Only.
Kundservice tel: 0200 - 43 00 00 eller kundservice@ip-only.se.

Kan jag få teckna ett avtal med kommunen?

Kommunen har erbjudit ett avtal till 630 fastighetsägare där det inte är marknadsmässigt att bygga fiber, och för närvarande kan kommunen inte erbjuda ytterligare fastighetsägare avtalet. Avtalet gäller de specifika fastigheterna och kan inte överlåtas. Anledningen är att priset har förhandlats fram med IP-Only baserat på just dessa 630 fastigheter.

Vad kostar det?

För dig som har ett avtal med kommunen är kostnaden 0 kronor för att ansluta din fastighet till fibernätverket. Du betalar bara när och om du vill börja använda fibernätverket. Kostnaden för att börja använda fiber är 22 900 kronor, om anslutningen köps senast den 31 december 2018. Därefter indexregleras priset. När du har en fiberanslutning tecknar du ett individuellt avtal med en operatör.

För dig som inte är en av de 630 fastighetsägare som fått avtal med kommunen, kontakta IP-only direkt för prisuppgift.

Vad kostar det om jag tecknar ett avtal direkt med IP-Only?

För att teckna ett avtal direkt med IP-Only vänder du dig direkt till dem för att få aktuell prisuppgift. Enligt IP-only har du som kund möjlighet att nyttja rotavdraget.

Jag bor på landsbygden och gjorde en intresseanmälan till Svenska Stadsnät, vad händer nu?

Svenska Stadsnäts fiberansökan är inte längre aktuell. Din intresseanmälan är inte bindande. Vi har idag en annan aktör, IP Only som erbjuder fiber till landsbygden. Kontakta IP Only via deras kundservice på telefon 0200 - 43 00 00 eller via e-post kundservice@ip-only.se

Fiber i tätort

Jag bor i tätorten, hur får jag fiber till min fastighet?

Kontakta Svenska Stadsnät via deras kundservice på telefon 020-10 00 95 eller via e-post info@svenskastadsnat.se

För dig som är företagare

Var ska jag som företagare vända mig om vi vill ha fiber?

Svar: Om företaget finns på landsbygden så kontaktar du IP Only för avtal och villkor via deras kundservice på telefon 0200-43 00 00 eller e-post kundservice@ip-only.se.

Om företaget finns i någon av tätorterna kontaktar du Svenska Stadsnät för en offert via deras kundservice på telefon 020-10 00 95 eller via e-post info@svenskastadsnat.se