Ansökan om insatser enligt LSS

Personer med olika former av funktionsnedsättning har rätt till särskilt stöd och service.

Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, webbplatsen Lagen.nu Länk till annan webbplats. innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer med:

• utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd
  • betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom
  • andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service

Att leva som alla andra i samhället

Målet är att den enskilde ska ha möjlighet att leva som alla andra i samhället. Lagen anger i 9 § de olika rättigheterna, där alla tre ovan uppräknade kategorier kan, vid behov, ha rätt till de flesta insatserna. Daglig verksamhet är en rättighet som endast tillkommer kategori 1 och 2.

I samband med att en insats enligt denna lag beviljas kan den enskilde begära att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprättas i samråd med honom/henne.

Olika former av stöd och service

Nedan följer exempel på stöd och service som personer med funktionsnedsättning kan få hjälp med.

• Rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder. För ansökan om rådgivning hänvisas till Region Skåne.
  • Biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt lagen (1993:389) om assistansersättning
  • Ledsagarservice
  • Biträde av kontaktperson
  • Avlösarservice i hemmet
  • Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
  • Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov
  • Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet
  • Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna
  • Daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig

Att ansöka om LSS

För att få tillgång till insatser enligt LSS ska du göra en ansökan hos LSS-handläggaren, som gör en utredning utifrån dina behov och gällande lagstiftning. Du får ett skriftligt beslut som går att överklaga.

Ansökan kan du göra genom en blankett som finns under E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats. (klicka därefter vidare på Omsorg och stöd, och därefter på Funktionsstöd).

Sekretess

Handläggningen omfattas av sekretess, i enlighet med reglerna i offentlighet- och sekretesslagen (OSL).