Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Entrédörr till kommunhuset:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Färdtjänst, seniorbiljett, serviceresor

Ansökan om färdtjänst, riksfärdtjänst och serviceresor

Skånetrafikens färdtjänstenhet utreder och beslutar om färdtjänst och riksfärdtjänst. För ytterligare information och kontakt med handläggare hänvisar vi till Skånetrafiken.

Skånetrafikens webbsida om färdtjänst Länk till annan webbplats.

Seniorbiljett

Alla folkbokförda i Örkelljunga kommun som fyllt 70 år åker gratis kollektivtrafik inom kommunen med Skånetrafikens Seniorbiljett. Seniorbiljetten gäller all kollektivtrafik inom kommunen.

Biljetten är personlig och ska visas upp vid resan. Om chauffören begär det, ska innehavaren av kortet kunna legitimera sig.


Hur gör jag för att få en Seniorbiljett?

Du behöver inte göra något. Kortet som innehåller seniorbiljetten skickas till din adress när du fyllt 70. Om du är inflyttad till kommunen tar det en stund innan kortet kommer. Dels ska dina flyttuppgifter registreras hos Skatteverket och dels ska dina nya uppgifter levereras till kommunen, vilket sker en gång i veckan. Sedan lämnar kommunen uppgifterna till Skånetrafiken nästa månadsskifte den 15:e i innevarande månad. Finns inte dina uppgifter registrerade hos kommunen då, får du vänta till nästa leverans en månad senare. Det kan alltså dröja som mest en och en halv månad tills ditt kort kommer från att dina uppgifter kommit till oss.

Varför måste jag vänta så länge på mitt kort när jag flyttat till kommunen?

Kommunen har handlat upp leverans av seniorbiljetter en gång i månaden. Det skulle bli alldeles för kostsamt att leverera biljetterna efterhand som medborgarna fyller år eller flyttar in.

Vad händer med seniorbiljetten om jag flyttar från kommunen?

Du behöver inte lämna in kortet. Vi meddelar Skånetrafiken om utflyttade personer och på så sätt blir din biljett ogiltig.

Vad gör jag med en avliden persons seniorbiljett?

Du behöver inte lämna in kortet. Vi meddelar Skånetrafiken om avlidna personer och på så sätt blir biljetten ogiltig.

Om mitt kort kommit bort eller slutat fungera, vad gör jag då?

Om du blivit av med kortet, eller om det slutat fungera, ska du kontakta Skånetrafikens kundtjänst på 0771-77 77 77.

Serviceresor

Läs mer på Skånetrafikens webbplats Länk till annan webbplats..