Gratis vaccin mot influensa till all personal inom socialförvaltningen

Insatsen görs för att skydda både brukare och personal, samt för att minska trycket på sjukvården.

Under januari månad 2023 erbjuds all personal inom socialförvaltningen gratis vaccin mot influensa. Arbetsgivaren står för kostnaden. Vaccinationen sker med primärvården, Solljungahälsan i Örkelljunga.

- Det är en bra satsning för hela kommunen. Säsongsinfluensan påfrestar många men särskilt människor i riskgrupper. Genom vaccinering får vi trippelverkande positiva effekter: skydd för brukare, personal och minskat tryck på sjukvården, säger Stefan Svensson, socialnämndens ordförande.

- Vi började med ett antal vacciner och över 40 medarbetare har nu vaccinerat sig vid två tillfällen, vilket visar på att erbjudandet välkomnas av personalen. Att vaccinering är en beprövad viktig åtgärd på riksplan ser vi exempelvis i Finland som erbjuder avgiftsfritt vaccin till all social- och hälsovårdspersonal, säger Gabriela Arvidsson, socialchef.

Information till personal

Personal som vill vaccinera sig är välkomna till Solljungahälsan på måndag den 9, 16 eller 23 januari mellan klockan 13.00-14.00. Om du har frågor om vaccinationen ska du vända dig till din närmaste chef.