Ny statistik från Kronofogden visar att antalet skuldsatta i Örkelljunga har ökat

Ny statistik från Kronofogden visar att antalet personer med skulder hos Kronofogden ökar något i landet, och de samlade skuldbeloppen är större och växer snabbt – Örkelljunga kommun är inget undantag. För dig som vill ha stöd för att få ordning på din ekonomi finns kommunens budget- och skuldrådgivare till hjälp.

I Kronofogdens rapport för 2022 ser vi att antalet skuldsatta i Örkelljunga har ökat något till 507 personer. Det motsvarar 6,07% av kommunens vuxna invånare. Snittet för hela landet ligger på 3,7%.

Marita Stureson, budget- och skuldrådgivare i Örkelljunga kommun, träffar många skuldsatta i kommunen och hjälper dem att få balans i ekonomin genom att få en bild över läget och en plan för hur de ska prioritera om på bästa sätt.

• Att antalet skuldsatta i kommunen ökar något är bekymmersamt – särskilt i det läge vi har nu med ökade levnadsomkostnader och fler får svårt att betala sina räkningar varje månad. Jag träffar många som behöver hjälp med sin ekonomi, både med och utan skulder. Det är viktigt att ta tag i och försöka få rätt på sin ekonomi i början av förloppet om man känner att situationen börjar bli ohållbar, säger Marita Stureson. Låna absolut inte för att betala dina räkningar – det blir ju bara ytterligare en utgift nästa månad!

Marita finns här för att hjälpa dig.

• Vem som helst kan få problem med ekonomin. Det händer saker i ens liv som gör att man tappar kontrollen. Känner du att du ofta har svårt att få pengarna att räcka, eller om du måste låna för att betala dina räkningar vill jag att du ska veta att du inte är ensam. Det finns hjälp, och det går nästan alltid att hitta en lösning, säger Marita.

Du bokar tid genom att ta kontakt direkt via telefon eller e-post.

Vad kan du få hjälp med?

• Få överblick över ekonomin
  • Prioritera viktiga betalningar
  • Söka lösningar
  • Räkna ut betalningsförmåga
  • Upprätta hållbara avbetalningsplaner
  • Göra en hushållsbudget
  • Förbereda skuldsanering och fylla i ansökan

Kostnadsfritt och anonymt
Att få budget- och skuldrådgivning är helt gratis och Marita har sekretess.