Blåljusgodkänd kommun!

För Sveriges blåljusaktörer är kartan ett viktigt arbetsredskap. Vid en nödsituation är det mycket viktigt att stödsystem fungerar och visar rätt information. Nu görs detta även i Örkelljunga kommun!

blåljus på biltak

Lantmäteriet och Trafikverket har meddelat att Örkelljunga kommun nu blivit blåljusgodkända! Vi är nummer 29 i ordningen av landets 290 kommuner och mycket stolta!

Det innebär att Örkelljunga levererar, för blåljusaktörerna viktig, geodata med bästa kvalitet och säkra ajourhållningsprocesser vilket underlättar för blåljusaktörerna att hitta rätt.

Blåljuskollen är en checklista framtagen av Lantmäteriet och Trafikverket för sveriges kommuner. Den pekar ut geodata som är av särskild vikt för blåljusaktörerna. Syftet med checklistan är att kvalitetssäkra kommunens geoprocesser så att kommunen skapar och uppdaterar de geodata som blåljusaktörerna behöver för att hitta rätt.

Lantmäteriet beskriver projektet "Blåljuskollen" på sin webbplats. Länk till annan webbplats.