Malmö Operas Oscar för "Årets samarbete" gick till Örkelljunga!

Malmö Opera har uppmärksammat det fina samarbete som ledde till den fantastiska kulturfesten 2022 i Hjelmsjöborgs slottspark. Malmö Opera drog in med sin lastbil och spelade upp den komiska operan Det stora oväsendet för ca 500 personer.

Parken var full av barn som lekte med ballonger och åt popcorn. Hjelmsjöborg bjöd på kaffe och kaka. Publiken hade med sig egen picknickkorg som dukades upp i gröngräset.

Örkelljunga Riksteaterförening, Örkelljunga kommun och Hjelmsjöborgs slott såg till att allt det praktiska klaffade. Sponsorerna Sparbanken Boken, von Reiserska stiftelsen och Riksteatern säkrade ekonomin för gratisföreställningen.

Malmö Operas Oscar för "Årets samarbete" gick till alla inblandade med motiveringen:
"En Riksteaterförening, en kommun och lokala företagare som förebildligt och med grandios entusiasm samarbetar. Som bevisar att samarbeten är helt rätt väg för kulturen när de erbjuder scenkonst för alla och slår publikrekord."

Nästa års Malmö Opera på lastbil är under planering och ekonomin är nästan säkrad. I år blir det föreställningen LOVE - livets tennismatch. Det är en musikal om kärlekens alla faser med hjälp av välkända popsånger, svensktoppsfavoriter och hitlåtar. Det hela äger rum i Hjelmsjöborgs slottspark den 31 maj 18.00 och är naturligtvis gratis.

Trumpet