Vårrullet på Tallgården, Solgården och Södergården!

Idag inleddes den årliga traditionen -på initiativ från personal och äldre på vår äldreboenden.

Rollator

Under välbehövliga regndroppar sattes det årliga Vårrullet igång. Med grillmästare, tävling och fika på plats blev det många skratt och trevligt sällskap på kommunens äldreboenden Tallgården, Solgården och Södergården.

Ett mycket uppskattat initiativ!

Vad är Vårrullet?

En aktivitet för yngre och äldre som till vardags har en rollator eller rullstol som stöd vid förflyttningar.

Givetvis var alla hejaklackar och villiga deltagare välkomna! På plats fanns rollatorer och rullstolar för alla som ville delta i tävlingen och prova förflyttning med tekniskt hjälpmedel.

Hjälpmedel eller välfärdsteknik?

En skillnad mellan hjälpmedel och välfärdsteknik är att välfärdsteknik är digital teknik medan hjälpmedel kan innehålla digital teknik men behöver inte göra det, till exempel en manuell rullstol. En applikation i en telefon kan vara både ett hjälpmedel och välfärdsteknik.