Familjen Helsingborg informerade kommunfullmäktige om aktuella projekt och samarbeten

Motionen "Måltidsvän för äldre", liksom Örkelljungabostäders förfrågan om investering i bostäder var två andra ärenden som togs upp på kommunfullmäktige i maj.

Kommunfullmäktiges sammanträde den 29 maj inleddes med information om Familjen Helsingborg, som är en samverkan mellan elva nordvästskånska kommuner. Familjen Helsingborgs fokusområden är livskvalitet, företagsamhet, infrastruktur och digitalisering. Samarbetet sker i form av nätverk, samarbetsorganisationer samt test- och utvecklingsprojekt.

Förfrågan från Örkelljungabostäder

Kommunfullmäktige behandlade en förfrågan från Örkelljungabostäder AB om att få investera i bostäder på Rapphönan 4 i Örkelljunga. Kommunfullmäktige beslutade att avslå begäran, med motiveringen att fokus enligt ägardirektivet är att bygga i Eket, Åsljunga och Skånes Fagerhult. Företrädare för (S) yrkade att bolagets begäran skulle bifallas.

Motion om måltidsvän för äldre

Theresa Rosbäck (M) har i en motion föreslagit att Örkelljunga kommun ska införa ett system med så kallad måltidsvän för äldre. Socialnämnden har i yttrande beskrivit vilka planer som finns kring arbete med ofrivillig ensamhet i socialnämndens verksamhetsområde, samt vilka möjligheter och konsekvenser som ett system med måltidsvän bedöms leda till. Kommunfullmäktige beslutade att besvara motionen i enlighet med socialförvaltningens tjänsteskrivelse. Theresa Rosbäck (M) yrkade bifall till sin motion.

Brottsförebyggande arbete

Kommunfullmäktige beslutade att göra några förändringar i riktlinjerna för det brottsförebyggande arbetet. Vid kommunfullmäktiges behandling förespråkade Christer Unosson (KD) en annan beslutsformulering än den som lämnats från kommunstyrelsen. Omröstning begärdes, vilken slutade med 21-16 till förmån för den av kommunstyrelsen föreslagna beslutsformuleringen. Christer Unosson (KD) reserverade sig.

Årsredovisningar

Kommunfullmäktige behandlade flera årsredovisningar med mera för 2022:

• Uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet
  • Verksamhetsberättelse för stiftelser förvaltade av Örkelljunga kommun
  • Årsredovisningar för Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA)
  • Årsredovisning för Kommunassurans
  • Årsredovisning för AV Media Skåne
  • Årsbokslut för Räddningstjänsten Skåne Nordväst
  • Årsredovisning för samordningsförbund (Finsam)

I kallelsen kan du läsa beslutsunderlag och de andra yttranden som omnämnts här. Följ länken längst ned på sidan.