Örkelljunga bästa näringslivskommun i Skåne 2023

I årets upplaga av Bästa Tillväxt, som utses av kreditupplysningsföretaget Syna, toppar Örkelljunga i Skåne län. Dessutom i tuffast tänkbara konkurrens. På andra och tredje plats återfinns Bjuv respektive Bromölla kommuner.

Bästa Tillväxt, som premierar en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet, är ett av Sveriges mest prestigefulla priser. Det delas sedan 2007 årligen ut av kreditupplysningsföretaget Syna i Malmö.

– Utmärkelsen går till den kommun i varje län i Sverige som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst under året baserat på företagens senast inlämnade årsredovisningar, berättar Karl Stjerna, VD på Syna.

På så sätt skapas ett tillväxtindex som gör att kommunerna i ett län kan jämföras med varandra och hur utvecklingen sett ut över tid.

32 företag i kommunen uppfyller samtliga tre kriterier! Pdf, 93 kB.

Bred tillväxt ger stabilitet

– Bästa Tillväxt bygger följaktligen på konkreta fakta till skillnad från andra undersökningar som ofta utgår från personliga åsikter. Att Örkelljunga toppar i Skåne län är extra roligt eftersom det visar att även en liten kommun kan hävda sig väl, fortsätter han.

– Trots att många företag haft det kämpigt i spåren av Coronapandemin, oro i vår omvärld och en tilltagande lågkonjunktur pekar Bästa Tillväxt på att det finns många livskraftiga företag och kommuner, men också på att det finns en betydande framtidstro och tillväxtpotential inom stora delar av näringslivet, inte minst bland Sveriges många småföretagare, som utgör ryggraden i näringslivet.

– Bästa Tillväxt understryker att man med hårt arbete och målmedvetenhet kan skapa förändring. Vi menar också att en kommun blir stabilare om det finns en bred tillväxt snarare än om enstaka företag växer mycket. Bästa Tillväxt är en viktig mätning eftersom den visar på just detta, understryker Karl Stjerna.

Örkelljunga Näringsliv ser flera orsaker bakom resultatet

Frida Nilsson, VD för Örkelljunga Näringsliv, ser med glädje på att kommunen ligger i topp i Skåne.

– I första hand är det våra många duktiga företagare som ska ta åt sig äran av priset. Det är ju de som gör det stora jobbet. Samtidigt ser jag den här utmärkelsen som ett erkännande av att det görs mycket rätt i Örkelljunga och att vi ska fortsätta i den riktningen framöver, säger hon.

Frida Nilsson pekar på flera orsaker till den positiva utvecklingen.

– En är att det finns en aktiv och positiv dialog mellan näringslivet och kommunen. En annan framgångsfaktor är näringslivets sammansättning med både mindre och lite större företag som ligger i framkant inom respektive branscher och som har framgångar både i Sverige och genom export.

– En tredje fördel är vårt läge med goda kommunikationer i och med att vi ligger intill E4, vilket gör logistiken smidig såväl norrut som söderut. Det attraherar många företag, senast Areco Steel som öppnar en helt ny fabrik i Skånes Fagerhult under första halvåret 2024.

Inför framtiden är Frida Nilsson förhoppningsfull.

– Även om det finns orosmoln på himlen just nu är de signaler jag får från många av våra företag att man är fortsatt optimistiska. Många av företagen går riktigt bra. Finns det bekymmer så handlar det i så fall om att hitta rätt kompetens till de jobb som är lediga.

– Framöver ser vi också fina möjligheter för besöksnäringen att växa i Örkelljunga. Vi har en fantastisk natur med vildmarkskänsla på bara någon timmes bilresa från både Köpenhamn och Malmö för att inte tala om hela den tyska marknaden när förbindelsen över Fehmarn bält står klar om några år, avslutar hon.

Kommunens ledningsfunktioner gratulerar näringslivet

-Näringslivet är oerhört viktigt för hela vår kommun, för att skapa arbetstillfällen, öka attraktionskraften gentemot fler företag och invånare och inte minst bidra till att skapa en stabil ekonomi, säger kommunstyrelsens ordförande Niclas Bengtsson.

-Relationerna mellan det politiska styret, kommunens företagare och även de kommunala tjänstemännen bildar en bra grogrund och jag vill med en riktigt bra dialog mellan parterna lyfta kommunens näringsliv, säger Niclas med stor övertygelse. Årets starka tillväxt hos våra företag är verkligen inspirerande och gör mig väldigt stolt över vad vår lilla kommun kan åstadkomma!

Kommundirektör Ardiana Demjaha instämmer.
-Inom den kommunala förvaltningen arbetar vi mycket med att främja kommunikationen och stärka vår service till näringslivet. Vi har påbörjat en resa som jag hoppas kan vara en nyckel för att lyckas bibehålla det här fina resultatet som Örkelljungas näringsliv visar upp. Till sist vill jag verkligen gratulera kommunens företagare till priset för bästa tillväxt, som är mycket positivt för hela Örkelljunga!