Tallgårdens konceptboende för äldre i kommunen

Socialnämnden har 2024-04-02 beslutat att utveckla Tallgårdens nedre våning till ett konceptboende för äldre som är 75 år och äldre i kommunen med behov av hemtjänstinsatser och trygghetslarm.

Var fjärde person i kommunen är 65 år och äldre. Denna befolkningsstruktur medför behov av långsiktighet och strategiska omställningar för att behålla ett hälsosamt och självständigt åldrande längre upp i åldrarna.

- Det är nytt sätt att öppna upp för ett mellanformboende som kommer att vara biståndslös, i syfte att motverka ofrivillig ensamhet, berättar Stefan Svensson (SD), socialnämndens ordförande.

I olika kommuner sker konvertering eller omställning till olika biståndslösa boendeformer. Exempelvis i Halmstad och Kungsbacka.

- Konceptet kommer att kunna utvecklas i samråd med de äldre som så småningom kommer att flytta in. Om äldre med omfattande hemtjänstinsatser flyttar till en biståndslös boendeform med gemenskap, aktiviteter, närhet till matsal, bättre faciliteter kan de äldres tillvaro förbättras och behovet av utökad hemtjänst kan fördröjas, berättar Gabriela Arvidsson, socialchef.

Läs mer om Tallgårdens konceptboende med seniorlägenheter.