Entrédörr till kommunhuset:

Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Möjlighet att vara med och skapa en receptbok vid kriser och höjd beredskap

Socialförvaltningen tar fram en bok med recept på maträtter som kan lagas vid kris och höjd beredskap. Alla kan bidra med recept till boken.

Hemberedskap är en viktig del av vår krigsberedskap. Förstärkt beredskap innebär bättre förutsättningar för att upprätthålla en fungerande vardag med samhällsviktiga funktioner under påfrestande tider.

För att skapa delaktighet och uppmärksamma hur vi alla kan tänka till kring vilken hemberedskap vi kan skaffa innan en kris inträffar i samhället, tar socialförvaltningen fram en bok med recept på maträtter som man kan laga vid kris och höjd beredskap.

Den bästa trygghetspunkten vid en kris är oftast i det egna hemmet med hjälp av hemberedskap. Som ringar på vatten fungerar beredskapskedjan: en god hemberedskap i hushåll ger bättre krisberedskap, och därigenom förstärkt beredskap inom socialtjänsten, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Hemberedskap kan handla om att du till exempel köper hem och lagrar vissa matvaror, kanske så att du kan laga just de här recepten. I boken hoppas vi ha med aktörer som har en viktig del i totalförsvaret, precis som du och din hemberedskap har, säger socialchef Gabriela Arvidsson.

Har du recept på maträtter som kan användas vid kris mejla gärna det till socialforvaltningen@orkelljunga.se eller via brev till Örkelljunga kommun, Socialförvaltningen, 286 80 Örkelljunga. Skicka in senast den 18 augusti 2024.

Recepten ska vara enkla, max en A4, namn för maträtten, ingredienser och instruktion på hur rätten tillagas. Skicka gärna med bild på maträtten, och skriv ditt namn om du vill att ditt namn ska vara med.

Inkomna recept samlas i en receptbok som kommer att finnas på bibliotek och tillgänglig på kommunens webb under socialförvaltningens information om kris och beredskap för socialtjänst och kommunens hemsjukvård.

Vår förhoppning är att vi får in recept från invånare och olika aktörer i samhället som arbetar med kris och beredskap.

Deltagarna kommer att bjudas in till boklansering under hösten och gratis exemplar kommer att erbjudas.

Resursgrupp till kris och beredskap

Under sommaren pågår rekrytering till resursgrupp för kris och beredskap, med 40 platser riktade till socialtjänst och sjukvård, som ett nytt sätt att stärka förmågan inom krisberedskap. Ett pilotprojekt som finansieras genom statsbidrag. Titta under Lediga jobb.

Mer information om bakgrunden.

Vill du prova din hemberedskap?

Prova webbaserade övningsverktyget Sju dagar.

Scenariot i den första delen utvecklas allt eftersom timmarna och dagarna går och det gäller att välja det smartaste sättet att hantera utmaningarna, exempelvis vad gäller behovet av mat och vatten.

Starta utmaningen! (MSB:s webbplats) Länk till annan webbplats.

Fakta om hemberedskap

Om du eller din familj skulle bli isolerad på grund av ett kraftigt oväder, långt elavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället behöver du ha en hemberedskap. Det betyder att du behöver ha vatten, mat och värme för att klara era behov under en tid om samhällets service och tjänster inte fungerar som vanligt. Du behöver även kunna kommunicera med andra samt få information från media och myndigheter vid en kris.

Med rätt förberedelser kan du klara av en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt. Samhällets resurser kan fördelas mer effektivt till mer utsatta personer.