Entrédörr till kommunhuset:

Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Sommaraktiviteter på Tallgårdens seniorcenter och hälsosamtal i byarna under hösten

Under sex sommarveckor (veckorna 25–26 och 30–33) erbjuder förebyggandeenheten i socialförvaltningen olika aktiviteter riktade till seniorer med fokus på kost, rörelse, glädje och humor. Under hösten görs besök i olika byar för att sprida kunskap om förebyggande vanor för en bättre hälsa.

Under sex sommarveckor (veckorna 25–26 och 30–33) erbjuder förebyggandeenheten i socialförvaltningen olika aktiviteter riktade till seniorer med fokus på kost, rörelse, glädje och humor. Socialförvaltningen arbetar särskilt med hälsosamtal samt hälsofrämjande aktiviteter under detta år. Vi växlar upp under sommaren med hjälp av engagerade sommarungdomar och personal, och vi hoppas att du tar tillfällen i akt och deltar på våra aktiviteter.

Under hösten pågår även besök i olika byar tillsammans med våra duktiga medarbetare för att sprida kunskap om hur man kan vara uppmärksam på diabetes, blodkärlssjukdomar, fallrisk och hitta förebyggande vanor för en bättre hälsa, berättar socialchefen Gabriela Arvidsson.

Var: Tallgården, Göingegatan 5 i Örkelljunga. Gå till huvudentrén så guidas du vidare.

När: Tisdagar klockan 14-16 veckorna 25 och 26 samt veckorna 30, 31, 32 och 33.

Vad: Aktiviteter med varierande innehåll.

Vi kommer erbjuda följande:

• 18 juni: Andningsyoga och andningsteknik
  • 25 juni: Sittande lättgympa med avslappning
  • 23 juli: Stående lättgympa med avslappning
  • 30 juli: Föreläsning om kost och näring för seniorer. Om, vad och varför, grundläggande kostkunskap. Tips och råd.
  • 6 augusti: Föreläsning om medveten andning. Vikten av ett korrekt andetag
  • 13 augusti: Valfri aktivitet

Alla aktiviteter passar alla, och anpassas utefter deltagarna.

Hjälp att komma igång med appen Säkra Steg erbjuds vid samtliga tillfällen.

Kostar det något? Nej, det är gratis för dig som har fyllt 65 år. Alla är välkomna!

Ring eller maila senast dagen innan om du kan komma, till Jenny Morrell, seniorkoordinator, via jennifer.morrell@orkelljunga.se eller 0435–55056.

Vi bjuder på fika!