Villa Sagan, Västra Ringarp 8:496

Miljö- och byggnadspriset 2022

”Som hämtad ur en sagovärld ligger vackra Villa Sagan mellan Hjälmsjön och Abborrasjön i Örkelljunga. Villa Sagan uppfördes 1914 som ett pensionat och var en del i Familjen Lundbergs utveckling av Hjälmsjöområdet. Villa Sagan är unik och utmärker sig i bygden genom att vara ett tidigt arkitektritat hus. Stilen är nationalromantisk, med inslag av Arts & Craft.

Pensionatets storhetstid var under det tidiga 1900-talet och tyvärr hamnade byggnaden, som många andra, sen i ett bortglömt förfall. Flera är de spekulanter som genom åren vänt sig till kommunen med planer på att riva huset och uppföra ett helt nytt på samma plats. Tack vare ett rivningsförbud i detaljplanen stod huset kvar genom åren, men förföll allt mer. Många ansåg nog att huset var bortom räddning.

Villa Sagan har under ledning av Kurt Nilsson restaurerats på ett professionellt sätt med skickliga hantverkare och kunniga byggnadsvårdare och rustats upp till sin forna glans utan förvanskning. Renoveringen har på fastighetsägarens initiativ även involverat antikvarie. De ursprungliga kvaliteterna har förstärkts och en omistlig byggnad har räddats för eftervärlden.”

Villa Sagan 2022.