Socialstyrelsen beviljar 5,9 miljoner kronor från återhämtningsbonus

Arbetsskor, vårdsängar, bättre planeringssystem och digitalisering är några av de satsningar som pengarna ska användas till.

Socialförvaltningen har i våras sökt riktade medel för fyra olika satsningar från Socialstyrelsens återhämtningsbonus som regeringen beslutat om. Socialstyrelsens beslut beviljar 5 918 000 kr, vilket är ett stort belopp.

- Välbehövligt statsbidrag och välmotiverad ansökan. Vi är mycket glada över att vår kommun beviljats ett stort belopp. Projekt med arbetsskor, bättre planeringssystem inom hemtjänsten och välfärdsteknik är några satsningar, säger socialnämndens ordförande Stefan Svensson (SD).

Satsningar om personalstödjande hjälpmedel är på ingång och vi kommer att behöva tänka nytt:

- En annan satsningar är vårdsängar med automatiserade funktioner som ska underlätta både för brukare och personal vid förflyttningar, säger socialnämndens vice ordförande Henrik Linderos (M).

Mest pengar går till digitaliseringar och nya arbetssätt och arbetsmodeller, säger socialchef Gabriela Arvidsson och tillägger:

-Hård konkurrens om ett omtyckt statsbidrag. För oss är bidraget mycket uppskattat. Vi kunde lika väl fått avslag på samtliga delar. Det är enbart projektet om inspiration och kreativitet som avslagits men samtidigt hänvisar Socialstyrelsen till stort antal ansökningar på över 2 ,4 miljarder kronor men 1, 5 att fördela.