Fastställande av faderskap och föräldraskap

I de fall där en man och en kvinna får barn och är gifta, kommer mannen i äktenskapet att räknas som barnets far (så kallad faderskapspresumtion).

Om det inte är ett gift par eller om det är ett samkönat par, måste det göras en bekräftelse av faderskapet eller föräldraskapet. Det är viktigt för barnet att faderskapet eller föräldraskapet blir klart så snart som möjligt. Bekräftelsen är viktig för att det gör att barnet juridiskt knyts till pappan/föräldern som inte fött barnet. Det handlar om arvsrätt samt om frågor om vårdnad och försörjning.

Bekräftelsen kan görs enligt något av följande alternativ:

• Det går att bekräfta via en enkel e-tjänst via Skatteverket Länk till annan webbplats.. Det innebär att ogifta, nyblivna föräldrar som är folkbokförda i Sverige kan registrera detta via sin dator eller mobil de första 14 dagarna efter barnets födelse. Det är även möjligt att anmäla gemensam vårdnad i denna e-tjänst.
  • Det går också att göra bekräftelsen på ett fysiskt möte. Sammanboende föräldrar kan kontakta handläggare i Örkelljunga kommun (se kontaktrutan nedan). Är personerna som fått barn inte sammanboende ska familjerätten i Helsingborgs stad kontaktas, eftersom de handlägger dessa ärenden åt Örkelljunga kommun. Det är möjligt att boka tid via en e-tjänst på Helsingborgs stads webbplats Länk till annan webbplats..

Ibland är det oklart vem som är barnets far. Socialnämnden måste då utreda. Ibland behöver DNA-test tas. Testet görs i Helsingborg med ett enkelt munskrap. Kontakt tas med familjerätten i Helsingborgs stad.